[ Error ]

Kompetencer og mærkesager

Jeg arbejder for:

• Grønt flertal i bestyrelsen i samarbejde med FAOD
  • Frasalg af alle investeringer i selskaber med fossile hovedaktiviteter
  • Proaktiv og klimaansvarlig investeringsstrategi - grøn teknologi

Motivation

Generalforsamlingen i pensionskassen vedtog i år, for 5. år i træk, med overvældende flertal at pensionskassen skal frasælge aktier i selskaber med fossile hovedaktiviteter. Bestyrelsen fastholder imidlertid sin politik omkring ”aktivt ejerskab” og investeringer i fx canadisk tjæresand. Da offentligt ansatte, via overenskomster, er bundet til pensionskassen, påtvinges medlemmerne fossile fodlænker. Investeringsstrategien står i skærende kontrast til pensionskassens erklærede målsætning om opbakning til Paris-aftalen, og risikerer på sigt at medføre, medlemsflugt og ringe afkast fra forældet energiteknologi. Vores tidligere partner, MP Pension, har vedtaget at frasælge deres fossile investeringer senest 2020 - Arkitekternes Pensionskasse bør følge det gode eksempel.

Mange års erfaring med byggeriets økonomi giver mig et solidt grundlag for at forvalte medlemmernes interesser i bestyrelsen. Grundlæggende er mit synspunkt at det optimale afkast skal efterstræbes i balance med en robust og bæredygtig udvikling af pensionskassen. Hvis ikke der opnås et grønt flertal i bestyrelsen, vil jeg arbejde for fremtidssikring af vores pensioner og afkast ved etablering af en grøn puljeordning, åbenhed og transparens iht. OECD’s anbefalinger og udvikling af ejendomsporteføljen.

CV

Uddannelse
2013Projektleder
2007Byggeøkonom
1995Arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole Kbh.
Professionel erfaring
2015 -Byggeteknisk konsulent Landsbyggefonden
2011 - 2015Arkitekt, sagsbehandler, Center for Byplan Kbh. Kommune
2010 - 2011Arkitekt, Mangor & Nagel, Helsingør
2000 - 2010Arkitekt, PLH arkitekter, Kbh.
1997 – 1999Arkitekt, Frederiksen & Knudsen Kbh.
1995 - 1996Arkitekt, Veritas Architects Kuala Lumpur, Malaysia
Tillidserhverv