Generalforsamling arkiv
Her kan du finde forretningsordenen for afvikling af pensionskassens generalforsamling og materiale fra tidligere generalforsamlinger.
Her kan du finde forretningsordenen for afvikling af pensionskassens generalforsamling og materiale fra tidligere generalforsamlinger.
Arkitekternes Pensionskasse holder ordinær generalforsamling den 26. april 2022.
På grund af covid-19 var generalforsamlingen online. Du kan her på siden finde materialer, der blev behandlet på generalforsamlingen.
Læs artiklen: Ny pensionsordning og opbakning til klimaet på generalforsamlingen
Læs referatet af generalforsamlingen den 13. april 2021
Læs vedtægterne (13. april 2021)
Pensionskassen vil give flere medlemmer mulighed for at vælge en ny og mere moderne pensionsordning. På generalforsamlingen i 2021 tager vi stilling til, om den ny ordning skal tilbydes til eksisterende medlemmer af pensionskassen. Du kan allerede nu sige ja til bestyrelsens forslag på generalforsamling 2021. Det gør du ved at udfylde en fuldmagt om netop dette punkt på dagsordenen. Læs mere om forslaget og den nye ordning.
Vidste du, at vi i pensionskassen har reduceret aktiernes klimaaftryk med 42 pct. over de sidste to år? Eller at mængden af grønne investeringer blev øget med 29 pct. i andet halvår af 2020?
Arkitekternes Pensionskasse afholdte elektronisk generalforsamling den 27. maj 2020.
Læs referat af generalforsamling 2020.
Urafstemning
På generalforsamlingen i Arkitekternes Pensionskasse 27. maj 2020 stillede to kandidater op til den ledige bestyrelsespost efter Kirsten Sander, som ikke genopstillede. I henhold til bestyrelsens vedtægter blev valget sendt til urafstemning i perioden 11. juni-1. juli 2020 blandt alle pensionskassens medlemmer.
Valget stod mellem Lene Dammand Lund, der var opstillet af bestyrelsen, og Peder Walsøe Pedersen, der var opstillet af medlemmer. 10,1 pct. af de stemmeberettigede medlemmer har deltaget i afstemningen og nu er de i alt 983 stemmer gjort op. De fordeler sig således:
Det betyder, at Lene Dammand Lund er valgt til bestyrelsen for Arkitekternes Pensionskasse. Hun er rektor for KADK og har mange års bestyrelseserfaring med i bagagen.
Pensionskassen afholdte ordinær generalforsamling den 9. april 2019.
Arkitekternes Pensionskasse afholdte ordinær generalforsamling den 9. april 2019.
Læs referat fra generalforsamling 2019
Arkitekternes Pensionskasse er en ansvarlig investor. Gennem Sampension-fællesskabet følger vi investeringerne tæt for at sikre at de lever op til vores politikker og de holdninger og værdier, som medlemmer har til ansvarlighed og bæredygtighed.
Du kan læse mere om arbejdet i disse tre fakta-ark, som du også finder til generalforsamlingen.
Vil du vide mere om hvordan Sampension-fællesskabet arbejder med ansvarlige investeringer, kan du læse mere i Rapporten: Ansvarlige Investeringer - aktivt ejerskab og dialog (ESG-rapport 2018 )
På generalforsamlingen i Arkitekternes Pensionskasse den 9. april stillede fire kandidater op til de to ledige bestyrelsesmandater. Derfor blev valget i henhold til bestyrelsens vedtægter sendt til urafstemning i perioden 1– 19. maj 2019 blandt alle medlemmer.
Valget stod mellem Mette Carstad og Rie Øhlenschlæger, der begge var indstillet af bestyrelsen, samt Mads Gudmand-Høyer og Holger Bisgaard, der var indstillet af medlemmerne af pensionskassen. Da de i alt 1593 stemmer var gjort op, fordelte de sig således:
Det betød, at Rie Øhlenschlæger og Mads Gudmand-Høyer blev valgt til bestyrelsen for Arkitekternes Pensionskasse, som sagde farvel til Mette Carstad, der havde været formand for pensionskassen siden 2011. Se bestyrelsen her.
Arkitekternes Pensionskasse holdt ordinær generalforsamling den 10. april 2018 i Aarhus.
På generalforsamlingen blev årsrapporten for 2017 godkendt.
Referat fra generalforsamling 2018
Arkitekternes Pensionskasse afholdte ordinær generalforsamling den 4. april 2017.
Alle materialer fra generalforsamling 2017 finder du nedenfor.
Referat af generalforsamling 2017 (pdf)
Afstemningen sluttede den 15. maj 2017 kl. 24:00.
Valget af nyt bestyrelsesmedlem til Arkitekternes er nu sluttet og stemmerne er gjort op. I alt 489 medlemmer har stemt inden for fristen, som var den 15. maj 2017. Pensionskassen har 8.999 medlemmer, så det svarer til en stemmeprocent på 5,4 %.
Pensionskassen har valgt følgende kandidat til bestyrelsen for en tre-årig periode:
Den anden kandidat, Ole Bjørn Petersen fik 232 stemmer.
Generalforsamling 2016 blev holdt 5. april 2016 kl. 16.00 i Charlottehaven, Hjørringgade 12C, 2100 København Ø
Relevante dokumenter:
Årsrapport 2015 (pdf)
Din pension 2015 (pdf)
Indkaldelse til generalforsamling med dagsorden (pdf)
Uforkortede forslag fra bestyrelse og medlemmer(pdf)
Rapport om ansvarlige investeringer (pdf)
Bestyrelsens politik for helbredsbetingede ydelser (pdf)
Formalia:
Fuldmagt til tredjemand (pdf)
Fuldmagt til bestyrelsen (pdf)
Instruktionsfuldmagt (pdf)
Regler & Paragraffer med vedtægter og pensionsregulativ (pdf)
Referat 2016 (pdf)
Præsentation fra generalforsamlingen 2016 (pdf)
Generalforsamling 2015 blev holdt 14. april 2015 kl. 16.00 på:
Syddansk Universitet, Campusvej 55, indgang S, 5230 Odense M.
Deadline for medlemsforslag var 3. marts 2015.
Formalia:
Fuldmagt til tredjemand (pdf)
Fuldmagt til bestyrelsen (pdf)
Instruktionsfuldmagt (pdf)
Regler & Paragraffer med vedtægt og pensionsregulativ (pdf)
Relevante dokumenter:
Årsrapport 2014 (pdf) (sendes til alle, der melder sig til generalforsamlingen)
Din pension 2014 (pdf)
Indkaldelse til generalforsamling med dagsorden (pdf)
Uforkortede forslag fra bestyrelse og medlemmer (pdf)
Rapport om ansvarlige investeringer 2014 (pdf)
Bestyrelsens politik for helbredsbetingede ydelser (pdf)
Transporttilskud
Du kan få refunderet transportomkostninger (uden for Odense) svarende til den billigste offentlige transport. Der blev udleveret blanketter på generalforsamlingen.
Præsentation fra Generalforsamling 2015
Referat af Generalforsamling 2015
Dette års generalforsamling blev afholdt 24. april 2014 i København. Generalforsamlingen startede kl. 16.00 på Designmuseum Danmark (tidligere Det danske Kunstindustrimuseum), Bredgade 68, København K.
Transporttilskud
Du kan få refunderet transportomkostninger (uden for København) svarende til den billigste offentlige transport. Der bliver udleveret blanketter på generalforsamlingen.
Formalia:
Annonce i Arkitekten (pdf)
Fuldmagtsblanket (pdf)
Invitation med dagsorden (pdf)
Vedtægten findes i Regler & Paragraffer (pdf)
Relevante dokumenter
Rapport om ansvarlige investeringer 2013 (pdf)
Uforkortede emner fra medlemmerne (pdf)
Årsrapport 2013 (pdf) (sendes til alle, der melder sig til generalforsamlingen)
På generalforsamlingen vil bestyrelsen holde oplæg om tilgangen til Stranded Assets og ESG (Environmental, Social and Governance). Du kan her læse bestyrelsens redegørelser:
Stranded Assets – kort redegørelse vedrørende dagsordenens punkt 6 (pdf)
Stranded Assets – lang redegørelse vedrørende dagsordenens punkt 6 (pdf)
Præsentation fra generalforsamlingen 2014
Referat af generalforsamlingen 2014
Dette års generalforsamling blev afholdt den 22. april 2013 på Godsbanen, Skovgaardsgade 3-5, Aarhus.
Annonce i Arkitekten (pdf)
Dagsorden og forslag sendes til alle medlemmer (pdf)
Forkortet udgave af Årsrapport 2012 sendes til alle medlemmer (pdf)
Årsrapport 2012 sendes til alle, der melder sig til generalforsamlingen (pdf)
Uforkortede forslag sendes til alle, der melder sig til generalforsamlingen (pdf)
Fuldmagtsblanket (pdf)
Skabelon til medlemsforslag til generalforsamlingen (deadline for medlemsforslag var 11. marts jf. vedtægtens § 8) (pdf).
Vedtægten findes i Regler & Paragraffer
Præsentation fra Generalforsamlingen 2013
Referat af generalforsamlingen 2013
Tirsdag 21. maj 2013 kl. 16.30 var der ekstraordinær generalforsamling i Arkitekternes Pensionskasse.
Pensionskassens medlemmer er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling via personligt brev. Der er ét punkt på dagsordenen: Beslutning om at sende bestyrelsens forslag om ændring af formålsbestemmelsen til urafstemning blandt alle medlemmer.
Dagsorden og forslag sendt til alle medlemmer (pdf)
Fuldmagtsblanket (pdf) (skal kun bruges, hvis du ikke afgiver fuldmagt elektronisk)
Vedtægten findes i Regler & Paragraffer
Referat af ekstraordinær generalforsamling 2013
Transporttilskud
Du kan få refunderet transportomkostninger (uden for København) svarende til den billigste offentlige transport. Der bliver udleveret blanketter på den ekstraordinære generalforsamling.
Her kan du læse og downloade dokumenter, som er relevante for generalforsamlingen 2012. Den finder sted 26. april 2012, kl. 17.00 i Arkitekternes Hus, Strandgade 27 A, 1401 København K.
Deadline for medlemsforslag er 15. marts 2012 jf. vedtægtens § 8. Vedtægten findes i Regler & Paragraffer (pdf).
Indkaldelse - sendes med post til alle medlemmer
Annonce med dagsorden - bringes i Arkitekten
Årsrapport 2011
Referat for generalforsamlingen 2011
Lønpolitik for 2012
Fuldmagtsblanket inkl. vejledning
Power Point præsentation fra generalforsamlingen 2012
Referat af generalforsamlingen 2012
Mandag-torsdag: 8.30-21.00
Fredag: 8.30-16.00